آیا فرهنگ مردم می تواند تغییر کند؟
تاریخ : شنبه 11 فروردين 1403
نویسنده : khoram

افرادی که در یک محیط فرهنگی زندگی می کنند آگاهانه و ناخودآگاه افکار و رفتارهای یکسانی دارند و به گفته کارل گوستاو یونگ; آنها رویاهای مشترکی دارند.

هادی معیری نژاد: فرهنگ اگرچه تعاریف مختلفی دارد اما مجموعه ای از رفتارها و باورهای اجتماعی است که به تدریج در جامعه جا افتاده است.

در این محیط فرهنگی، آنچه رفتار و باورهای مشترک را شکل می دهد و تقویت می کند، در تضاد با ارزش ها و ارزش های آن جامعه است. فرهنگ ارزش ها را تعیین می کند و جامعه بر اساس این ارزش ها هنجارها و هنجارهای رفتاری را تعیین می کند. https://euromy.info


 
از دل این اصول، آداب و قوانین در طول زمان بیرون می‌آیند و در بسیاری از جوامع، همه این‌ها پایه‌ای قوی در دین اجتماعی دارند.

اما گاهی در برخی جوامع، برخی از اقدامات فرهنگی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و یا تضاد فرهنگی بین بخش‌های رسمی و غیررسمی جامعه ایجاد می‌شود و در این صورت تلاش می‌شود تا آن جنبه مشکل‌ساز فرهنگ تغییر کند. با این حال، همه این تلاش ها مهندسی فرهنگی نیست.

مهندسی فرهنگی مجموعه ای سیستماتیک و عمدی از رفتارهای عناصر یک مجموعه فرهنگی برای تغییر یا بهبود حالات و رفتارهای فرهنگی خاص است که مورد قبول بخش رسمی جامعه نیست. البته مهندسی فرهنگی مورد حمایت بخش رسمی جامعه است.

به عنوان مثال اگر فرهنگ رانندگی جامعه مناسب نیست، مجموعه رفتارهای اعمال شده توسط رسانه ها، دانشگاه ها، شهرداری ها و... یک طرح ملی و هماهنگ برای اصلاح این رفتارها، مهندسی فرهنگی نامیده می شود.

اما از خود فرهنگ، فرهنگ فرهنگی و فرهنگ فرهنگی پیچیده تر و پیچیده تر است. چرا که پدیده فرهنگ یک واقعیت روشن، دقیق و ساده است که می تواند بر اساس شرایط مختلف رشد کند، تغییر کند، تغییر کند، کاهش یابد، نابود شود و سقوط کند. بنابراین ساختن فرهنگ و این تبیین دشوار و خطرناک خواهد بود زیرا کوچکترین اشتباه می تواند مسیر و آینده توسعه، فرهنگ و فرهنگ (به عنوان اجتماعی، اجتماعی، تاریخی) را تغییر دهد.

گاهی فعالیت هایی که جزو مهندسی فرهنگی نیست انجام می شود، اما برای حذف جنبه فرهنگی در جامعه انجام می شود که معمولا آثار منفی دارد.

به عنوان مثال کار بر روی مراسم چهارشنبه سوری در سال های اخیر باعث تبدیل مراسم ساده آتش بازی در سال های اخیر به انواع انفجارها، شورش ها و رفتارهای نابهنجار اجتماعی در این پدیده فرهنگی شده است.

چند سالی است که با اتخاذ این آیین و شلیک آتش بازی در میادین تلاش های جدیدی برای کنترل اتفاقات عجیب در این روز انجام شده است.

این مثال به وضوح اهمیت طراحی فرهنگ را نشان می دهد، زیرا همانطور که در تعریف فرهنگ ذکر شد، این پدیده به تدریج در طی سالیان متمادی توسعه یافته است و حذف یا تغییر یک باور یا رفتار نه تنها کار ساده ای نیست، بلکه دشوار است. مقاومت فرهنگی و غیره

بنابراین، یک کلید مهم در بحث مهندسی فرهنگی، پذیرش عملکرد مدافعان فرهنگی از سوی جمعیتی است که فرهنگ در معرض مهندسی قرار گرفته است.




|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید